Zelf overschrijven Euro4 Dellorto ECS

Leuk!!

Als rollerbank proof de bedoeling is dan zou ik gaan voor RPM met hysteresis. Op de rollerbank sta je immers stil tenzij ze snelheid pakken van een sensor in de carter maar met RPM zit je altijd goed. Gebruik de hysteresis om te zorgen dat de snelheid iets fluctueert want daar let de politie op heb ik ooit eens begrepen. Als het te constant is verdenken ze een begrenzer.
 
Ik lees dit topic met veel interesse. Deze week heb ik een Kymco Agiliy euro 4 snor gerepareerd voor iemand en het is de bedoeling dat deze binnenkort naar als brom gekeurd gaat worden. Er zit een Kymco-carburateur in alleen zitten er nog twee extra slangen op aangesloten voor de ECU waarschijnlijk. Toen ik op internet keek voor een brom-ecu, schrok ik van de enorme prijzen. De bedoeling is om hem uiteindelijk op ongeveer 53-54 km/u te krijgen voor de keuring.
Is er misschien iemand in de omgeving van
Zwolle die mij kan helpen? Ik overweeg bijna om gewoon een oude carburateur er op te zetten en een oude brom-cdi met wat varioringen te monteren, uiteraard met wat aanpassingen aan de kabelboom.
Wat raden jullie aan?
Wat ik mij ook afvraag: als je een oudere carburateur erin plaatst, komt hij dan wel door de keuring want je maakt er dan eigenlijk een euro 3-norm van.
Ik heb bakken vol onderdelen dus dit is een serieuze optie denk ik.
 
Last edited:
Ik lees dit topic met veel interesse. Deze week heb ik een Kymco Agiliy euro 4 snor gerepareerd voor iemand en het is de bedoeling dat deze binnenkort naar als brom gekeurd gaat worden. Er zit een Kymco-carburateur in alleen zitten er nog twee extra slangen op aangesloten voor de ECU waarschijnlijk. Toen ik op internet keek voor een brom-ecu, schrok ik van de enorme prijzen. De bedoeling is om hem uiteindelijk op ongeveer 53-54 km/u te krijgen voor de keuring.
Is er misschien iemand in de omgeving van
Zwolle die mij kan helpen? Ik overweeg bijna om gewoon een oude carburateur er op te zetten en een oude brom-cdi met wat varioringen te monteren, uiteraard met wat aanpassingen aan de kabelboom.
Wat raden jullie aan?
Heb je een foto van de carb en de slangen?
 
Heb je een foto van de carb en de slangen?
Helaas niet, de scooter is alweer opgehaald. Volgens mij was het een echte Kymco-carburateur. Er zat echter wel een hele aparte korte stationairsproeier in. Deze heb ik vervangen door een nieuwe 35 en de scooter liep daarna weer perfect. Ook vond ik het raar dat er een hoofdsproeier 84 in zat. Deze heb ik vervangen door een 82 (5mm). Hoort hier niet een 80 in te zitten?
 
Ik denk dat je je vergist. Er worden geen slangen aangesloten op een ecu. Ik denk dat je de slangen vd solonoides bedoelt die op de carburateur aangesloten horen. De elektrische aansluitingen vd solonoides worden wel aangesloten op de ecu.

Ik denk dat je hier een aparte topic voor moet maken want dit hoort niet echt hier thuis.
 
Last edited:
Even een korte update, ik heb inmiddels gewoon een Delphi MT05 snor ECU uitgelezen in HUD ECU Hacker.

Ten opzichte van onbegrensd zijn een aantal parameters gewijzigd om hem 32km/u te laten rijden. (zonder stotteren. HIj houdt gewoon netjes in op 32km/u (GPS). )
* Scalar 0x6B68: 3840 ipv 5696
* Scalar 0x6B6A: 26800 ipv 29000
* Vehicle Speed Sensor Divisor 10400 ipv 10000
* Tip-In Previous TPS: 166,55 ipv 55,09

Met de volgende parameters rijdt hij 45 GPS:
* Scalar 0x729E: 9216 ipv 11520
* Scalar 0x72A0: 9216 ipv 11520
* Scalar 0x72A2: 9984 ipv 11520
* Scalar 0x72A4: 9984 ipv 11520

Helaas zijn de betreffende Scalar parameters niet gedocumenteerd. Maar ik vermoed dat het een soort toerenbergenzer in een bepaalde snelheidsrange is.
 
Welke ecu heb je uitgelezen? Een onbegrensde of35 of 45 km/uur of alle drie?
Ik heb de 35km/u ECU uitgelezen en vergeleken met de uitgelezen onbegrensde ECU en op basis van het verschil tussen de twee een patch gemaakt op de onbegrensde ECU.

(en de 45 km/u ECU uitgelezen en vergeleken met de onbegrensde ECU voor de verschillen om eventueel een patch klaar te hebben staan voor als ik hem begrensd 45 wil laten rijden)
 
Vraag me af wat er nu met scalar wordt aangepast. Misschien de mate van voorontsteking?
Die scalars zijn bepaalde parameters op bepaalde adressen in het geheugen van de ECU.
die 6B68 en 6B6A zitten de Spark instellingen in de buurt:
1714501198231.png
Dus zou zomaar iets van voorontsteking kunnen zijn vanaf een bepaald toerental.

Die 729E tm 72A4 zitten bij input/output en fuel cutoff testing in de buurt.
1714501282608.png

Maar de exacte betekenis weet ik niet.
 
Wiskundig is een scaler een vector zonder richting die alleen een waarde geeft.
Ik zeg niet dat het zo is maar het lijkt er verdacht veel op dat je daarmee het kenveld wijzigt
 
Back
Top